Aanmelden

Vraag en
antwoord

Vraag en
antwoord

1. Waarom biedt de Alliantie eigenlijk zonnepanelen aan?

Antwoord: We willen hiermee bijdragen aan betaalbaar wonen door uw woonlasten te verlagen en aan het behoud van het milieu door het terugdringen van CO2-uitstoot. Zonnepanelen zijn namelijk goed voor het milieu én uw portemonnee.

2. Hoe hoog zijn de extra servicekosten en waarom moet ik die betalen?

Antwoord: De Alliantie betaalt de aanschaf, garanties, plaatsing en het onderhoud van de zonnepanelen. U betaalt voor het gebruik van de panelen maandelijks een extra bijdrage in de servicekosten. Het totale bedrag vindt u terug in de servicekosten met omschrijving “zonnepanelen”. Onderaan de streep houdt u geld over, omdat u bespaart op uw stroomkosten. Het bedrag voor de hoor van de zonnepanelen staat vermeldt in uw aanbodbrief.

3. Hoe lang moet ik de extra servicekosten betalen?

Antwoord: U betaalt deze kosten 15 jaar lang. Wanneer u gaat verhuizen vervalt de overeenkomst.

4. Kan ik de overeenkomst tussentijds beëindigen?

Antwoord: U heeft één jaar de tijd om het uit te proberen. Daarna kunt u eenmalig besluiten of u de aansluiting op de zonnepanelen wilt houden of deze wilt laten loskoppelen. Wanneer u wilt opzeggen, dient u dit één maand voor de einddatum (dat is een jaar na de ingangsdatum) zelf te doen. Zegt u niet op, dan loopt de overeenkomst voor de resterende 14 jaar automatisch door.

5. Hoe weet ik wat mijn besparing is?

Antwoord: U dient hiervoor het kWh-bedrag dat u betaalt aan uw energieleverancier (kale stroomprijs + energiebelasting + btw) te vermenigvuldigen met de gemiddelde stroomopwek van de panelen per jaar. U weet dan wat de verlaging is van uw jaarlijkse energierekening. Hier trekt u vervolgens het huurbedrag per jaar (uw paneelprijs per maand x 12) vanaf. Het bedrag onderaan de streep is uw besparing. Meer over de besparing vindt u op de pagina 'Uw besparing'.

6. Wat is de garantie dat ik een kostenbesparing heb?

Antwoord: De inschatting is voorzichtig gedaan. De prijs per kWh is gebaseerd op het energieplafond. Kijk voor uw besparing dus altijd goed naar de kosten per kWh die u betaalt aan uw energieleverancier. Neem bij twijfel contact met ons op. Wij rekenen graag met u mee.

7. Heeft de plaatsing van zonnepanelen invloed op de WWS punten van mijn appartement?

Antwoord: Ja, want de woning wordt energiezuiniger en daardoor komen er enkele WWS-punten bij. Omdat u een bijdrage betaalt in de servicekosten worden deze punten echter geheel buiten beschouwing gelaten.

8. Hoeveel zonnepanelen worden er op het totale dak geplaatst en hoeveel kunnen er per woning aangesloten worden?

Antwoord: Per appartementengebouw berekenen wij hoeveel zonnepanelen er op het totale dak geplaatst kunnen worden. Daarna bepalen we hoeveel setjes er verhuurd kunnen worden aan de huurders.

9. Wat gebeurt er als de vraag groter is dan het aanbod?

Antwoord: In dat geval geldt “wie het eerst komt die het eerst maalt” of "op=op".

10. Wat gebeurt er als er te weinig animo in ons gebouw is voor zonnepanelen?

Antwoord: In dat geval worden alleen die woningen aangesloten. Ook zullen wij telkens bij mutatie de nieuwe huurder een woning met zonnepanelen aanbieden totdat alle panelen vergeven zijn.

11. Kan ik bij mijn huidige energieleverancier blijven?

Antwoord: Ja, u hoeft niet van energieleverancier te wisselen.

12. Moet ik iets doorgeven bij mijn energieleverancier of netbeheerder?

Antwoord: Wij melden de netbeheerder dat u zonnepanelen huurt. U kunt vervolgens zelf kiezen of u na oplevering uw voorschotbedrag bij uw energieleverancier wilt laten aanpassen. Dit moet u zelf beslissen en doorgeven aan uw energieleverancier.

13. Hoe is het onderhoud van de zonnepanelen geborgd?

Antwoord: De Alliantie en de Zoncorporatie verzorgen het onderhoud. U heeft hier geen omkijken naar.

14. Worden alle afspraken vastgelegd?

Antwoord: Ja, middels een overeenkomst en de bijbehorende algemene voorwaarden.

15. Ben ik verplicht om akkoord te gaan?

Antwoord: Nee, u mag zelf beslissen of u wilt meedoen.

16. Wie zorgt voor de afspraken voor plaatsing en aansluiting van de panelen?

Antwoord: Wanneer u meedoet ontvangt u van ons een brief met datum en tijd waarop wij uw meterkast komen aansluiten. Ook wanneer u niet meedoet moet er mogelijk een afspraak met u gemaakt worden. In sommige gevallen brengen de monteurs namelijk een kabel aan door uw meterkast om uw buren aan te kunnen sluiten. Soms wordt uw woning voorbereid op aansluiting in de toekomst. In dat geval kunt u hierover ook bericht van ons ontvangen.

17. Waar kan ik een klacht indienen over de installatie?

Antwoord: We hopen dat alles rondom de installatie van de zonnepanelen goed is verlopen. Wilt u toch een klacht indienen of schade melden? Dan vragen we u om ons formulier in te vullen op https://info.dezoncorporatie.nl/klacht/.  

18. Waar kan ik een compliment achterlaten over de installatie?

Antwoord: We vinden het altijd leuk om te horen wanneer onze collega’s goed werk hebben geleverd. U kunt ons hierover mailen naar info@dezoncorporatie.nl. 

19. Ik hoor veel over het 'salderen'. Wat is dit?

Antwoord: Op zonnige dagen, wanneer de meeste bewoners meestal zelf niet thuis zijn, is het goed mogelijk dat de energie die zij zelf opwekken niet direct gebruikt wordt. Er ontstaat dan een energieoverschot. Doordat de zonnepanelen gekoppeld zijn aan de meterkast, wordt dit overschot automatisch terug geleverd aan het openbare elektriciteitsnetwerk. In Nederland geldt het principe dat terug geleverde energie wordt afgetrokken van het verbruik. Het tegen elkaar wegstrepen wordt salderen genoemd en kunt u teruglezen op de jaarafrekening.

Staat uw vraag er
niet tussen?

Staat uw vraag er
niet tussen?

Neem dan contact met ons op!

Zoveel mensen, zoveel wensen.  Wij snappen dan ook als geen ander dat u een vraag heeft die hier niet tussen staat. Toch willen we u wel graag antwoord geven. Daarom vragen wij u om u vraag te stellen via de knop hier rechts. Wij garanderen dat wij binnen 48 uur een antwoord geven. Wilt u sneller geholpen worden? Dan kunt u het beste bellen met 020 – 723 92 92.